2019-07-25

Kokie prekių ženklai dažniausiai registruojami ir kokiose verslo srityse?

Prekių ženklas vartotojui yra viena svarbiausių produkto ar paslaugos atpažinimo priemonių, o įmonei tai – konkurencinis pranašumas. Stiprūs ir matomi prekių ženklai formuoja verslo reputaciją, vartotojų lojalumą, skatina įsigyti konkretaus prekių ženklo produktus. Tad kokie prekių ženklai pasirenkami dažniausiai?

2018 m. Valstybiniam patentų biurui buvo pateikta 2,7 tūkst. paraiškų prekių ženklams registruoti. Absoliuti dauguma paraiškų (apie 70 proc.) buvo grafiniams bei grafiniams su žodiniais elementais ženklams registruoti, o 30 proc. – žodiniams prekių ženklams. Taip pat, dažnai kuriant prekių ženklą į pagalbą pasitelktos spalvos – net 45 proc. iš visų 2018 metais Lietuvoje pateiktų registruoti prekių ženklų sudarė spalvoti ženklai. 

Kartais stipraus prekių ženklo kūrimo procesas gali būti sudėtingesnis net už verslo idėjos išgryninimą. Kuriant prekių ženklą, dažnai iškyla klausimas, kokį ženklo tipą pasirinkti – žodinį, vaizdinį, ar naudoti abu prekių ženklo tipus. Jeigu tiek  žodinis elementas, tiek grafinis elementas laikomi vienodai svarbiais verslo identifikatoriais – juos galima registruoti kaip du atskirus prekių ženklus, taip išplečiant apsaugos ribas.

Taip pat būtina atsiminti, kad ženklas yra saugomas toks, koks įregistruotas ir toms prekėms ir (ar) paslaugoms, kurios pateiktos paraiškoje. Tai reiškia, kad papildomi žodiniai, grafiniai ar spalviniai elementai naujame ženkle (įskaitant ir kitokį, nei registruotas prekių ženklo šriftas) gali sukurti naują, skirtingą nuo anksčiau registruoto prekių ženklo, bendrą prekių ženklo suvokimo įspūdį. Todėl atlikus minimalius ženklo vaizdo pakeitimus patartina įvertinti papildomos apsaugos poreikį paduodant naują paraišką naujam prekių ženklui registruoti.

Kitas svarbus elementas registruojant prekių ženklą – prekių ir paslaugų sąrašo sudarymas. Pagrindinė taisyklė renkantis prekių ir paslaugų sąrašą – kuo tiksliau ir išsamiau apibrėžti esamą ir planuojamą veiklą, prekių ir paslaugų grupes pasirenkant iš Nicos klasifikacijos. Ar platus turėtų būti prekių ir paslaugų sąrašas?

Viena vertus, svarbu žinoti, kad pildyti jau pateiktos paraiškos prekių ženklui registruoti nėra galima – prekių ir paslaugų sąrašas gali būti plečiamas tik paduodant naują paraišką. Tačiau prekių ir paslaugų sąrašas neturėtų būti ir pernelyg platus, nes tokiu būdu sumažinama rizika dėl galimų konfliktų su anksčiau tapačioms ar panašioms prekėms ir paslaugoms žymėti registruotais tapačiais ar panašiais prekių ženklais. Be to, teisės aktai numato, kad suinteresuotų asmenų prašymu prekių ženklo registracija gali būti panaikinta dėl nenaudojimo, jeigu ženklas nėra naudojamas 5 metus. Taigi patartina sąraše nurodyti tas prekes ar paslaugas, kurioms žymėti ženklas yra naudojamas šiuo metu ar bus pradėtas naudoti per artimiausius 5 metus. 

Nors vienoje paraiškoje gali būti nurodyta daugiau nei viena prekių ar paslaugų klasė, tačiau statistiškai pareiškėjai dažniausiai renkasi vieną prekių  ar paslaugų klasę. Remiantis Valstybinio patentų biuro duomenimis, populiariausios ir dažniausiai pasirenkamos klasės 2018 m. nacionaliniuose prekių ženkluose buvo: 

  • Pirma pagal populiarumą – 35 klasė (reklama; verslo vadyba; verslo tvarkyba; įstaigų veikla). Ši klasė pasirinkta 23 proc. paraiškų, ją rinkosi įvairūs verslo sektoriai – tiek prekybos tinklai, tiek ir žiniasklaidos priemonės. 
  • Antra – 41 klasė (švietimas; mokymas; pramogos; sportinė ir kultūrinė veikla). 
  • Trečioje vietoje tarp dažniausiai pasirenkamų klasių yra 43 klasė (maisto ir gėrimų parūpinimo paslaugos; laikinas apgyvendinimas). 
  • Ketvirtoje vietoje iš dažniausiai pasirenkamų 32 klasė (alus; gaivieji gėrimai; mineralinis ir gazuotas vanduo; vaisių gėrimai ir vaisių sultys; sirupai ir kiti gaiviųjų gėrimų gaminimo mišiniai). 
  • Penktoje – 44 klasė (medicinos paslaugos; veterinarijos paslaugos; žmonių ar gyvūnų higieninė ir grožio priežiūra; žemdirbystės, sodininkystės ir miškininkystės paslaugos).